Досліджено атмосферу недавно народженої екзопланети

В атмосфері недавно народженої екзопланети-гіганта, яка знаходиться в сузір’ї Пегаса, астрономи виявили молекули води і чадного газу, і не знайшли слідів метану, а це побічно підтверджує, що гіганти формуються безпосередньо на окраїнах протопланетних дисків, повідомляється в статті, яка опублікована в Science.

“Наші результати свідчать про те, що планети в системі HR8799 сформувалися внаслідок ядерної акреції. Безпосередньо так сформувалися всі планети в Сонячній системі. Ми сильно сподіваємося, що вивчення даних планет допоможе зрозуміти, як саме виглядають гігантські планети, які схожі на Юпітер, в найперші миті життя відразу після народження”, – заявляє Квінн Конопацький з університету Торонто.

Конопацький з колегами змогли розглянути атмосферу цієї новонародженої планети-гіганта, застосувавши спектроскоп OSIRIS, який підключений на Гавайських островах до телескопа Keck-2. Планетологи вивчили систему HR8799, в межах якої є кілька великих планет, і маса яких перевищує в кілька разів масу Юпітера. Астрономи змогли “видалити” з знімків випромінювання світила HR8799 і отримати найчистіший спектр третьої планети з системи HR8799с. А такий пристрій як микроскоп левенгука вчені використовують для інших досліджень. Цей мікроскоп можна придбати в Інтернеті за доступною ціною.

Вчені проаналізували спектр даної планети і визначили склад її атмосфери. З’ясувалося, що верхні шари даної екзопланети переважно складаються з кристалів водного льоду та молекул чадного газу, і позбавлені практично метану і інших вуглеводнів. Отримавши за складом атмосфери HR8799с точні дані, астрономи спробували “прочитати” історію формування планети.

Частки вуглецю і кисню в атмосфері гігантів безпосередньо залежать від способу і місця їх формування. Таким чином, судячи з порівняно низької частки кисню в атмосфері гіганта, а також високої концентрації вуглецю там же, HR8799с утворилася за звичайним “класичним” сценарієм ядерної акреції на окраїнах протопланетного диска. Дослідники стверджують, що подальші спостереження за HR8799с допоможуть зрозуміти, яким чином еволюціонує атмосфера молодих гігантів.