«Хаббл» засік рекордно далеку наднову

Космічний телескоп NASA та ЄКА «Хаббл» побив рекорд дальності виявлення наднових зірок. Як з’ясували астрономи, небесне тіло, назване SN UDS10Wil, або SN Wilson (по імені 28-го президента США Вудро Вільсона), вибухнуло понад 10 мільярдів років тому і на 350 млн. років раніше, ніж попередній володар даного рекорду.

Крім того, «Вільсон» належить до особливого типу наднових Ia – вчені особливо цінують такі зірки, оскільки вони використовуються в якості свого роду еталонів для вимірювання відстаней у Всесвіті, а значить, вносять внесок у розуміння природи темної енергії, за посередництвом якої вона розширюється з постійно зростаючою швидкістю.

Відкриття зроблене в рамках програми CANDELS + CLASH Supernova Project, розпочатої в 2010 році. Вона проводиться спеціально для «полювання» за найновішими типу Ia. У ході цієї програми було відкрито більше сотні зірок даного типу, з моменту вибуху яких пройшло від 2,4 до 10 мільярдів років. Про це повідомляє сайт planethunters.org. Нагадаємо, домени можна замовити в українського реєстратора www.besthosting.uа.

Одна з таємниць, що оточують ці наднові, полягає в самій природі їх вибуху. Згідно найбільш популярним гіпотезам, його викликає або один білий карлик, поступово «висмоктує» масу з якої-небудь іншої зірки, або два зіштовхуються об’єкта того ж класу.

Дослідження наднових Ia цікаві також тим, що допомагають краще зрозуміти механізм насичення космосу залізом і більш важкими елементами, котрі зумовили формування планет і зародження життя: ці об’єкти є продуцентами приблизно половини заліза у Всесвіті.