Полум’я Бетельгейзе

the flames of Betelgeuse

Використавши інструмент VISIR Дуже Великого Телескопа (VLT) ESO, астрономи отримали найдетальніше на даний час зображення складної яскравої туманності навколо зірки-надгіганта Бетельгейзе. Дана структура, яка нагадує полум’я, що виходить із зірки, утворилася із речовини, котру зірка вивергає із себе в простір.

Бетельгейзе – це червоний надгігант в сузір’ї Оріона, котрий є однією із найяскравіших зірок нічного неба Він також є одним із найбільших, будучи за розміром майже, як орбіта Юпітера, котра приблизно в чотири з половиною разів більша за орбіту Землі. Зображення від VLT показує навколишню туманність, котра набагато більша від надгіганта. Вона простягається на 60 мільярдів кілометрів від поверхні зірки, що приблизно дорівнює 400 відстаней від Землі до Сонця.

Червоні надгіганти, подібні до Бетельгейзе, знаходяться на одному із останніх етапів життя масивної зірки. Під час цієї недовгої фази, зірка збільшується у розмірі та викидає свої зовнішні оболонки в простір з величезною швидкістю. Вона втрачає неймовірно велику кількість речовини: близько маси Сонця всього за 10 тисяч років.

Процес, у котрому зірка, подібна до Бетельгейзе, втрачає свою речовину, вміщує два явища. Перше – це утворення величезних стовпів газу (хоча набагато менших, ніж на зображеній туманності), котрі простягаються в космос від поверхні зірки. Вони були виявлені раніше із застосування інструменту NACO на VLT [1]. Друге явище, котре позаду викинутих пасм – це енергійний вертикальний рух гігантських бульб в атмосфері Бетельгейзе, подібний до циркуляції киплячої води в каструлі (eso0927).

Нові результати показують, що пасма, близькі до зірки, ймовірно пов’язані зі структурами зовнішньої туманності, яка на зображенні від VISIR в ІЧ-променях. Туманність не видно у білому світлі, бо дуже яскрава Бетельгейзе затьмарює її повністю. Нерегулярна асиметрична форма викинутої матерії свідчить про те, що кубки несиметрично викидали свою речовину. Бульби зоряної матерії та гігантські пасма можуть бути відповідальними за масивний зовнішній вигляд туманності.

Матерія, видима на новому зображенні, швидше за все складається із кремнієвого та алюмінієвого пилу. Це такий же матеріал, із якого сформована більша частина земної кори та інших скелястих планет. Колись у далекому минулому, силікати Землі були утворені масивною, нині щезлою зіркою, схожою на Бетельгейзе.

У цьому комбінованому зображенні, в центральному диску відтворені пасма із раніших спостережень NACO. Мале червоне коло в його центрі має діаметр приблизно у чотири з половиною разів більший від діаметра орбіти Землі. Воно собою являє видиму поверхню Бетельгейзе. Чорний диск – це маска на дуже яскравих частинах зображення, щоб були видні слабші ділянки туманності.

Зображення від VISIR одержані через ІЧ- фільтри, чутливі до випромінювання різних довжин хвиль: від блакитних відтінків для коротших хвиль до червоних відтінків для більш довгих. Поле зору 5.63 x 5.63 кутових секунд.

Примітки
[1] NACO – це інструмент VLT, котрий у собі поєднує Адатиптивну Оптичну Систему Несміта (NAOS) та зображувач-тепловізор ближнього ІЧ- діапазону зі спектрографом (CONICA). Він забезпечує виправлені адаптивною оптикою зображення, поляриметричні зображення, коронографію та спектроскопію у ближньому ІЧ-діапазоні.

Дане дослідження було представлено в доповіді, котра з’явиться в журналі Astronomy & Astrophysics.

Наукова група у складі P. Kervella (Observatoire de Paris, France), G. Perrin (Observatoire de Paris, France), A. Chiavassa (Université Libre de Bruxelles, Belgium), S. T. Ridgway (National Optical Astronomy Observatories, Tucson, USA), J. Cami (University of Western Ontario,Canada; SETI Institute, Mountain View, USA), X. Haubois (Universidade de São Paulo, Brazil) та T. Verhoelst (Instituut voor Sterrenkunde, Leuven, Belgium).

ESO, Європейська Південна Обсерваторія – це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об’єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп – найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA – найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту.

В даний час, ESO планує 40 метрового класу Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане “найбільшим в світі оком в небо”.