VLT ESO знайшов яскраву одиноку надзірку

The brilliant star VFTS 682 in the Large Magellanic Cloud

Надзвичайно яскрава окрема зірка була знайдена в сусідній галактиці. Вона в три мільйони разів яскравіша від Сонця. Всі попередні подібні “надзірки” були знайдені в зоряних скупченнях, але цей яскравий маяк велично сяє на самоті. Походження цієї зірки таємниче: вона утворилася одиначкою, чи була викинута зі скупчення? Будь-який з цих варіантів дасть астрономам розуміння зореутворення.

Міжнародна група астрономів [1] використовувала Дуже Великий Телескоп (VLT) ESO, щоб уважно вивчити зірку VFTS 682 [2] у Великій Магеллановій Хмарі – малій галактиці, сусідній з Чумацьким Шляхом. Аналізуючи світло від зірки із використанням інструменту FLAMES на VLT, вчені виявили, що вона приблизно в 150 разів масивніша від Сонця. До цих пір подібні зірки були знайдені тільки в переповнених центрах зоряних скупчень, але VFTS 682 знаходиться сама по собі.

“Ми були дуже здивовані, виявивши таку масивну зірку саму по собі, а не в багатих зоряних скупченнях “-, відзначає Joachim Bestenlehner, провідний автор нового дослідження та вчений із обсерваторії Арма в Північній Ірландії: “Її походження таємниче”.

Ця зірка була помічена раніше в огляді найяскравіших зірок у районі туманності Тарантул у Великій Магеллановій Хмарі. Вона розташована у зоряних яслах: величезному регіоні газу, пилу та молодих зірок, який є найбільш активною областю зореутворення в Місцевій Групі галактик [3]. На перший погляд, VFTS 682 вважалася гарячою, молодою та яскравою, але нічим не примітною. Але нове дослідження з використанням VLT виявило, що велика частина енергії зірки поглинається і розсіюється хмарами пилу, перш ніж вона доходить до Землі. Вона насправді найбільш яскрава, ніж це вважалося раніше, серед найяскравіших відомих зірок.

Червоне та інфрачервоне світло, випромінюване зіркою, ми можемо отримати і через Капбот. А синє та зелене світло, яке із меншими довжинами хвиль, сильніше розсіюється та втрачається. У результаті зірка виглядає червонуватою, хоча, якщо б світлу нічого не перешкоджало, вона б яскраво сяяла біло-блакитно.

Будучи дуже яскравою, VFTS 682 також дуже гаряча з температурою поверхні близько 50 000 градусів Цельсія [4]. Зірки з такими незвичайними властивостями можуть покласти кінець свого короткого життя не тільки, як наднові, що є нормальним кінцем для зірок із великими масами, але навіть можливий іще більш вражаючий довготривалий спалах гамма-випромінювання [5], котрий є найяскравішим вибухом у Всесвіті.

VFTS 682 перебуває поблизу дуже багатого зоряного скупчення RMC 136 (часто називають просто R 136), в якому знаходиться декілька подібних “надзірок” (eso1030) [6].

“Нові результати показують, що VFTS 682 є майже близнючкою однієї з найяскравіших надзірок в центрі зоряного скупчення R 136″,- додає Пако Нахарро, член наукової групи з CAB (INTA-CSIC, Іспанія).

Чи можливо, що VFTS 682 утворилася у скупченні, але була викинута з нього? Такі “зірки-втікачі” відомі, але всі вони набагато менші, ніж VFTS 682 і було б цікаво подивитися, як такі масивні зірки могли бути викинуті зі скупчення через гравітаційні взаємодії.

“Здавалося б, найбільшим та найяскравішим зіркам легше формуватися у багатих зоряних скупченнях“,- додає Йорік Вінк, інший член групи: “І хоча таке може бути можливим, але його важко зрозуміти, як такі яскраві маяки можуть утворюватися самі по собі. Це робить VFTS 682 дійсно захоплюючим об’єктом”.

Примітки

[1] Дослідження VFTS 682 очолював Jorick Vink, Götz Gräfener та Joachim Bestenlehner з Armagh Observatory.

[2] Назва VFTS – це скорочення від VLT-FLAMES Tarantula Survey, ESO Large Programme на чолі з Christopher Evans з UK Astronomy Technology Centre (Единбург, Великобританія).

[3] Місцева Група – це невелика група галактик, яка включає Чумацький Шлях і Туманність Андромеди, а також Магелланові Хмари і безліч дрібних галактик.

[4] Для порівняння температура поверхні Сонця близько 5500 градусів за Цельсієм.

[5] Гамма-спалахи є одними з найбільш енергетичних явищ у Всесвіті. Випромінювання високої енергії, яке вони виробляють, можуть бути виявленим орбітальними космічними апаратами. Гамма-спалахи тривалістю більше двох секунд, називаються довго тривалими, а з більш короткою тривалістю відомі, як коротко тривалі. Довгі спалахи пов’язані з вибухами наднових масивних молодих зірок в галактиках із поточним зореутворенням. Короткі спалахи не до кінця зрозумілі, але вважається, що вони походять від злиття двох компактних об’єктів, таких, як нейтронні зірки.

[6] Якщо VFTS 682 знаходиться на такій же відстані від Землі, як R 136, то вона лежить близько 90 світлових років від центру скупчення. Якщо відстань істотно відрізняється, то віддалення може бути набагато більшим.