Хто заправляє громадською думкою?

Психологи з університету Індіани провели цікаве дослідження з метою з’ясувати, наскільки ми схильні до впливу настроїв і думок оточуючих нас людей. Теорії поведінки мас вже давно описують принципи формування громадської думки, однак нове дослідження відкрило досить несподіваний і дуже цікавий факт про вплив людей один на одного. Як виявилося, негативні висловлювання та оцінки запам’ятовуються людьми набагато сильніше, ніж позитивні.

Спочатку психологи зібрали групу добровольців і попросили кожного окремо від усіх інших висловити свою думку щодо різних технічних новинок, що з’явилися на ринку. Таким чином, було сформовано дві групи – в одній були яскраво виражені оптимісти, які з ентузіазмом і схваленням сприймали будь-які новинки, в іншій – закоренілі песимісти, які ставилися до всіх нововведень негативно і з підозрою.

Потім було проведено загальне обговорення все тих же новинок. У ході цього обговорення і були виявлені цікаві закономірності. Тепер кожен учасник, висловлюючи свою думку, зустрічав на своєму шляху шквал контраргументів інших учасників групи – як оптимістів, так і песимістів. У результаті до кінця експерименту багато оптимістів відмовилися від своїх поглядів і перейшли на прямо протилежну сторону. При цьому серед песимістів таких «перебіжчиків» не було.

Найцікавіше, що спочатку група «оптимістів» була більшою, але в ході дискусії вони виявляли набагато менше напору і одностайності при захисті своїх поглядів. Песимісти ж, навпаки, у відстоюванні своєї точки зору виявляли значну частку агресивності та наполегливості. Коли один з них починав висловлювати негативні аргументи проти будь-яких товарів, решта «песимістів» відразу ж починали бурхливо підтримувати його. Психологи відзначали підвищення рівня агресивності кожного разу після висловлювань негативного характеру.

Оптимісти ж вели себе досить невпевнено після таких атак і в підсумку погоджувалися частково або повністю з негативними висловлюваннями, визнаючи свою поразку. Оптимісти воліли здаватися, ніж продовжувати відстоювати свою думку. Таким чином, був зроблений висновок про те, що люди краще запам’ятовують інформацію і оцінки негативного характеру, ніж позитивні відгуки. І така негативна інформація має набагато більший вплив на формування думки людей. Причому цікаво те, що ця негативна громадська думка, за спостереженням дослідників, створюється невеликою купкою негативно налаштованих людей. Саме вони направляють цю думку за рахунок напору й агресії при висловлюванні своєї точки зору. Решта просто йдуть у них на поводу.

Дослідники відзначають особливе значення цих висновків для Інтернет-спільноти. У віртуальному просторі ці закономірності проявляються ще яскравіше і сильніше. Тут також громадською думкою більшості управляє меншість, проявляє завидну наполегливість у вираженні своїх негативних поглядів. Такі думки, висловлені де-небудь на форумах або в коментарях, можуть просто-напросто знищити репутацію будь-якої компанії. А що говорити про так званий «чорний піар», коли негативні відгуки пишуться за гроші? «Проплачені» відгуки відрізнити буває досить важко, але вони також формують думку більшості людей. Адже багато хто міг мати нейтральну або позитивну думку, але після, прочитавши негативний відгук, міняли її на протилежну через страх бути ошуканими. Очевидно, що саме страх грає в цьому механізмі ключову роль.

Поділитися новиною з друзями в соціальних мережах:



Залишити коментар